Under pandemien er media en viktig kanal for informasjon og kommunikasjon fra myndighetene til innbyggerne. Kan den oppgaven komme i veien for selve journalistikken? Hvordan ivaretar dere den kritiske journalistikken og rollen som arena for debatt i dekningen av pandemien?
Det har vært stor leserinteresse rundt smittetall og pandeminytt. Mye av informasjonen fra kommunene og regjeringen har hatt form av pressemeldinger, så det har utvilsomt vært rom for mer spørsmål og problematisering. Men lokalt har mediehuset flere ganger sluppet til lokale stemmer som har vært kritiske til lokale vaksineplaner eller lokale smittevernstiltak og på den måten skapt en rom for debatt rundt dette.
Det oppleves i liten grad som om pandemidekningen kommer i veien for selve journalistikken. For det første er den i seg selv noe av det viktigste i lesernes liv og dermed verdt å skrive om, og for det andre så har avlysningen av blant annet sports- og kulturaktiviteter skapt mer rom for journalistikk på andre områder.
En redaktør i Amedia trakk seg i 2021 fra sin stilling etter det hun opplevde som uakseptabel innblanding fra eiersiden i redaksjonelle spørsmål. Saken førte til en omfattende debatt om redaktørens frihet og uavhengighet i norsk presse. Føler du deg som Polaris-redaktør trygg på at redaktørens styringsrett alltid blir respektert i ditt konsern? Har du opplevd noen form for uønsket innblanding i redaksjonelle spørsmål fra eiernes side? Har du som redaktør tilstrekkelig frihet til å gjøre egne prioriteringer og valg, for eksempel med tanke på gravejournalistikk, formgivning på nett og lignende?
Redaktørens styringsrett er ivaretatt i Polaris, det har ikke vært noen forsøk på innblanding i redaksjonell styring. Samtidig ligger det i konsernets strategi at mediehuset har god nettlesing for å klare det digitale skiftet. I dette ligger det forventninger, men det er til syvende og sist opp til redaktør og redaksjon å sette målene, og det er enighet om at det er på den digitale siden det er vekstpotensial. Det oppleves som om det fortsatt er rom for graving og grundigere saker.
Framtidens konsumenter av det redaksjonelle stoffet som mediehusene produserer, er ikke de samme som dagens lesere/seere. I en hverdag preget av sosiale medier er det spesielt viktig at mediehusene søker også å nå de yngre aldersgruppene. Hva gjør redaktørene og redaksjonene i Polaris Media for å nå ut til målgruppen 17-24 år?
Mediehuset har en sterk posisjon på nett, noe som er en god start for å nå ut til de yngre målgruppene. Samtidig burde posisjonen vært sterkere på plattformene som unge voksne er til stede på, som Instagram, Snapchat og Tiktok. Både her, og når det gjelder innhold for og om disse aldersgruppene er det rom for forbedring.