Digitalt bærekraftig
Vi har som overordnet målsetting at våre flater skal være de viktigste nyhetskanalene for innbyggerne i Lister-regionen. Samtidig jobber vi hardt og målrettet hver eneste dag for å etablere en bærekraftig digital økonomi. Redaksjonen har derfor et digitalt hovedfokus. I praksis betyr det at de aller fleste sakene våre publiseres på vår nettside Lister24 først. Nesten alle sakene vi publiserer legges dessuten ut som pluss-saker forbeholdt abonnenter.
Redaksjonen jobber aktivt for å øke det totale antall sidevisninger og antall digitale abonnenter hver eneste dag. For å lykkes med dette har vi hatt fokus på sterk fronting, samtidig som vi hele tiden jakter på de gode sakene og vinklingene.
Det digitale fokuset innebærer også en stadig tydeligere og tøffere prioritering av journalistiske saker. Den viktigste motivasjonen er fortsatt at vi skal oppfylle vårt samfunnsoppdrag. Men i tillegg er det stadig viktigere for oss å identifisere hva slags stoff som blir lest - og hva som trekker nye lesere til våre nyhetsflater. Innsikts- og analyseverktøy holder oss fortløpende oppdatert om dette. Vi jobber daglig med å navigere i dette landskapet og justere kursen underveis.
Måltall
Gjennom 2021 har målsettingen vært å nå 85.000 sidevisninger daglig. Det har vist seg å være noe å strekke seg mot. Av tekniske årsaker har ikke vi ikke målinger å se tilbake på fra hele året. Men siden disse kom i gang igjen i slutten av september har vi hatt et snitt på drøyt 69.000 sidevisninger, men med flere topper der målet er nådd. Toppen i denne perioden ble nådd torsdag 2. november med 92.012 sidevisninger.
I forhold til abonnementssalg har målet i 2021 vært 10 websalg per dag, hvorav 5 på artikler - totalt 3.650 websalg og 1.805 artikkelsalg. Dette ble nådd med god margin i 2021. Vi endte til slutt på 4.192 websalg totalt, hvorav 1.937 salg på artikler.
Status ved årets slutt viser at vi har digital vekst, men at denne ikke utlikner fallet i antall komplett-abonnenter. Ved årets slutt var den digitale andelen av abonnementsbasen på 53,30 prosent.
For å kunne nå salgsmålene er vi avhengig av god drahjelp fra brukermarkedsavdelingen i Polaris Media Sør. I 2021 har vi hatt et nært og godt samarbeid med disse. Vi har forventninger til at et enda tettere samarbeid, samt innføring og bruk av nye teknologiske hjelpemidler og ytterligere digitalt fokus i redaksjonen, kan gi resultatforbedring i 2022.
Vil være best på hendelser
Hendelser er en vesentlig driver i nyhetsjournalistikken på nett. Trafikkmessig topper også denne stoffkategorien alt. Vår ambisjon er derfor å være aller best på hendelser i Lister-regionen. Våre lesere skal være trygge på at de kan lese om det som skjer i regionen på Lister24. Vi vet også at det øker lesningen om vi har bilder fra slike hendelser. Derfor har vi lav terskel for å rykke ut når det skjer.
I 2020 etablerte en egen nyhetsfeed for å samlede fleste fortløpende hendelser, mindre saker og noe nyhetsstoff fra NTB. Sammen med en egen tilsvarende feed om koronapandemien, var denne den desidert mest leste tittelen på Lister24 også i 2021. Når det viser seg at det som har skjedd er av større kaliber, utvides sakene og publiseres på egen kjøl.
Vi vet også at stoff om lokalt næringsliv både er godt lest og trekker nye abonnenter. Gledelig nok kan vi også si det samme om egne dagsorden-saker og brede reportasjer som det legges mer arbeid i. Begge disse kategoriene har derfor høy prioritet.
Web-TV
Vår satsing på web-TV dreier seg nå utelukkende om direktesendinger/ strømming. Vi har utstyr til å gjennomføre slike sendinger etter behov. I tillegg videreformidler vi lokale kommuners egne strømming av politiske møter.
Høsten 2021 gjenopptok vi suksessen med å strømme lokale fotballkamper. Det ble i den forbindelse investert i utstyr som gir oss både resultat-tavle og mulighet til å legge inn repriser av enkeltsituasjoner. Det har gitt et kvalitetsløft.
Det ultimate høydepunktet i forhold til levende bilder i 2021 var da vi sendte direkte gjennom hele kvelden og inn i natten under stortingsvalget mandag 13. september. Morgenen etter ble valgresultatet oppsummert da flere av valgets lokale vinnere og tapere ble intervjuet i egen TV-sending.
Sosiale medier
Den digitale satsingen omfatter også synlighet på sosiale medier. Facebook genererer en god del trafikk på våre nettsider. Vi har også en engasjert leserskare som også ytrer seg i kommentarfeltene der. De er til tider en stor utfordring å røkte denne debatten. Vi er også til stede på Twitter og Instagram. Det er potensiale for å få mer ut av særlig det sistnevnte mediet.
Langsiktige prosjekter
I tillegg til at vi ønsker å være best på journalistikken fra våre egne nærområder, har vi også ambisjoner om å lage journalistikk som kan være med å kjempe om priser. Vi har en stab som ønsker å legge listen høyt og som har stor ambisjoner både på egne og avisens vegne. I 2021 vi imidlertid ikke nådd opp i slike konkurranser.
Ambisjonen er å ha flere store, satsinger på egne, langsiktige, journalistiske prosjekter. At redaksjonen har vært spredt på hjemmekontor under pandemien, har gjort dette utfordrende i 2021. Men vi har likevel levert mange gode, brede lørdagsreportasjer der vi har kommet tett på mennesker. Vi hadde også to gode saker i denne kategorien i vårt julemagasin. Vår erfaring er også at disse sakene blir godt lest digitalt. De genererer også godt abonnementssalg.
Korona-dekningen
Også 2021 har vært sterkt preget av koronapandemien i vårt distrikt.
Da landet stengte ned i mars 2020, etablerte vi en egen nyhetsfeed om pandemien der både lokale saker og korte snutter fra NTB ble lagt ut. Den var da åpen for alle lesere. Men i løpet av 2021 valgte vi å gjøre også denne forbeholdt abonnenter - etter innspill fra blant annet Fædrelandsvennen. Det viste seg å være et riktig valg. Denne feeden genererte nemlig nest flest artikkelsalg i fjor - kun slått av vår løpende, generelle nyhetsfeed. Samtidig var koronafeeden Lister24s mest leste tittel i 2021 - som året før.
Parallelt har vi også laget mye journalistikk på pandemien og dens virkninger lokalt. Informasjonsbehovet har vært enormt. Og parallelt har det også vært viktig med kritisk journalistikk om myndighetenes prioriteringer og tiltak. Mer om dette under punktet «Spørsmål fra stiftelsen».
Papirproduktet
Samtidig som vi nå har et tydelig digitalt fokus, erkjenner vi at en stor andel av våre lesere fortsatt foretrekker at vi redigerer nyhetsbildet for dem. Dette behovet får de oppfylt gjennom å lese papirutgaven - eventuelt digitalt som e-avis.
Papiravisen er dessuten fortsatt svært viktig for våre annonsører - og med det en viktig inntektskilde. Vi ønsker derfor å være plattformbevisste: Vi vil utvikle oss og bli stadig bedre digitalt, men fortsatt også gi ut et godt produkt på papir.
Tidligere hadde vi en hovedregel på at papiroppslaget skulle holdes for nettpublisering til tidspunktet for publisering av e-avisen ved 21-tiden kvelden før. Også i 2021 har dette vært mer unntaket enn regelen. Andre hensyn påvirker valget for publiseringstidspunkt i sterkere grad. Og papiravisen er i dag blitt mer en oppsummering av de siste nyhetsdøgnene på nett. De dagene vi likevel har «klart å spare» papiroppslaget, har vi i året som er gått justert publiseringstidspunktet til kl. 19.00. Dette for å få enda bedre digital effekt ut av disse gode sakene.
I 2021 har vi gitt ut to fyldige og innholdsrike magasiner på papir: Sommermagasinet torsdag 24. juni på 80 sider og Julemagasinet torsdag 2. desember på 56 sider. I tillegg har vi hatt flere temasatsinger gjennom året på Bil og motor, Bygg og bo, samt påske. Magasin- og temastoffet publiseres også på nett, og flere av sakene har generert god trafikk, høy lesetid og noen også salg av abonnement.